Christensite

Omgaan met zieken

Hoe gaan we om met zieken in onze omgeving? Er zijn verschillende visies over ziekte en hoe er genezen kan worden.

Straf

Allereerst beginnen we met het argument dat men vaak gebruikt, dat ziekte een straf van God is. Er wordt gedacht dat als men iets overkomt het wel een reden zal hebben. Persoonlijk lijden wordt gekoppeld aan persoonlijke zonden. Hier is sprake van een vergeldingsdogma (oftewel ”sinterklaastheologie”: Wie zoet is krijg lekkers wie stout is de roe ). Dit zijn gevaarlijk uitspraken om te maken naar je naasten in je omgeving.

In het boek Job staat heel iets anders. Het lijden van Job komt door de ontmoeting van de satan en God. Job en zijn vrienden wisten hier niks van. Satan beweert dat zonder de bescherming van God Job niks meer met Hem te maken wil hebben. In plaats van antwoorden op Jobs waarom-vragen naar God kreeg hij tachtig vragen terug. Job is te ver gegaan en hij belijdt het. Satan verliest zijn weddenschap, want Job blijft God trouw in goede en slechte tijden. Het lijden heeft Job dichter bij God gebracht. Alle dingen kunnen mee werken ten goede (Romeinen 8:28), zo ook het lijden. Trek dus nooit een te makkelijke conclusie.

Bijbelteksten

Wij hebben de neiging als christenen om Bijbelteksten te versturen naar zieken. Vaak worden er makkelijke (dat God je wel zal genezen als je in Hem gelooft) of oordelende Bijbelteksten geciteerd. Hier zitten zieken niet op te wachten, doe dit dus ook niet. Bijbelteksten zijn niet verkeerd, maar ze zijn ook niet een te makkelijke oplossing. Bij de verzoeking in de woestijn citeert satan uit de geschreven stukken om Jezus te misleiden, maar Jezus slaat de duivel om de oren met het Woord van God (Mattheus 4:1-11). Dit is een groot voorbeeld waarin te zien is dat Bijbelteksten citeren ook verkeerd gebruikt kan worden.

Genezingsdiensten

Ook wordt er vaak gezegd dat je genezen wordt als je naar genezingsdiensten gaat. Dit zijn hele gevaarlijke uitspraken (God had een ander plan met Job dan dat satan en zijn omgeving zagen). Jij weet niet wat er in de hemelse gewesten gebeurt, kijk er dus mee uit wat je zegt. Ik wil hier niet alle genezingsdiensten mee afkraken. Je kunt op elke plek genezing ontvangen, maar let erop dat je niet op Gods stoel gaat zitten.

Zonden belijden

Een ander uitspraak is “belijd je zonden en dan ontvang je genezing”. De Bijbel vertelt ons om onze zonden te belijden, dus daar kom ik niet aan. In Jakobus 5:16 staat ook dat je door het belijden van zonden genezing kunt ontvangen. Het punt hieraan is dat het nogal gehaast is tegenover een zieke. Er zijn meerdere oorzaken voor ziekte, zoals al beschreven in de blog. Jij kent iemands zijn persoonlijke zonden en zijn relatie met God niet. Met zulke uitspraken moet je dus uitkijken tegenover zieken.

Hoe gaan we dan wel om met zieken?

Blijf niet weg bij zieken, zij hebben juist in die tijd jouw hulp nodig. Help diegene waar nodig is, maar draai daar niet in door (alles willen doen). Geen “kom op, kop er voor, komt wel goed”. Dat kan juist moeilijk zijn voor zieken in lastige tijden. Een luisterend oor kan voor een zieke al heel veel betekenen.

We kunnen de situatie niet veranderen van een zieke. We kunnen alleen de zieke in gebed brengen.

Bjorn Lohof

Mijn naam is Bjorn Lohof, sinds 30 mei 2018 blogger op Christensite. Ik ben geboren op 30 september in 1999 (19 jaar). Ik geloof dat Jezus Christus mijn Heer is. Ik woon mijn hele leven al in een dorp in provincie Groningen. Waar ik ook christelijk ben opgevoed en van jongs af aan mee ging naar de kerk. Ik heb op nog jongere leeftijd best veel meegemaakt in mijn leven maar uiteindelijk maak je de constatering God is erbij! In mijn vrije tijd luister ik muziek, kijk ik graag films en series, lees ik graag (christelijke) boeken en werk ik graag aan mijn blogs. Ik doe een opleiding over transport en logistiek. Ik hoop dat veel mensen wat hebben aan mijn blogs. Als u vragen of verbeterpunten laat mij dat weten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Sluit Menu

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten