Christensite

Are you ready… to be yourself?

Je hoeft maar even op Instagram, Facebook of Snapchat te kijken en je merkt al snel dat vrijwel alle berichten die je binnenkrijgt gaan over het leven van anderen. Het Géweldige leven van anderen. Doe je telefoon open en je scherm staat vol met blije smoelen met geweldige onderschriften, knappe koppen met de meeste likes en de leukste reacties. De ander heeft altijd meer likes, volgers en leuke reacties dan jou. Hoe komt dat? ligt het aan jouw uiterlijk? aan jouw manier van doen, of aan de onderschriften die jij plaatst? Misschien moet je maar meer gaan doen zoals die ander. Misschien moet je je maar net zo gaan gedragen als die ander.

In de wereld van vandaag draait bijna alles om uiterlijk, de spullen die je hebt, hoe je je gedraagt, of je wel meekomt met ”de groep”. Hoor jij er wel helemaal bij? Al die dingen met het gevaar dat jij je gaat gedragen zoals de rest zich gedraagt. Het is toch veel makkelijker om met het stroompje mee te zwemmen?

De Bijbel verteld ons om juist niet met het stroompje mee te gaan, in de Bijbel staat: Je moet niet worden als de mensen die zich niets van God aantrekken. Je moet anders worden  door een nieuwe manier van denken. Dan kun je ontdekken wat God wil.  (naar Romeinen 2:12). Ben niet zo als de andere mensen, je bent geroepen om heilig te zijn, anders dan de rest van de wereld, apart gezet.

God heeft jouw geschapen, Hij heeft een plan met jou, Hij heeft jou talenten gegeven, dingen waar jij goed in bent. Hij heeft jou geschapen zoals jij bent, je mag zijn wie jij bent, je mag zijn zoals God jou bedoeld heeft, mét jouw mankementen, mét jouw zwaktes, moeilijkheden en problemen. God schiep ons, dus ja ook jou, naar zijn evenbeeld en hij zag dat het zeer goed was. Hij zag ook dat jij zeer goed was want alles wat door God geschapen is is goed. (1 Timoteus 4:4, Genesis 1:27).

Vaak gaat het in de wereld (niet alleen in de online-wereld) om uiterlijk. In de Bijbel gaat het juist niet altijd om je uiterlijk, laat jouw parel, jouw sieraad, jouw mooiheid niet alleen uiterlijk zijn, laat het ook innerlijk zijn. Dit is voor God belangrijker dan je uiterlijk. Als de Bijbel spreekt over je innerlijk staat er dat het een onvergankelijk sieraad is dat voor God grote en blijvende waarde heeft. (naar: 1 Petrus 3: 3)  Ook als je niet altijd tevreden bent over je uiterlijk mag je weten: God houdt van jou, hij vindt jou waardevol, mooi, knap, slim, leuk, aardig… wat anderen ook van je zeggen.

Maar hoe moet je jezelf zijn? Stel jezelf deze vraag: Hoe ben ik als er niemand kijkt, als er niemand is die iets van mij kan vinden. Hoe heeft God mij bedoeld, hoe ben ik gemaakt? en wat maakt het dan uit dat je druk bent, houdt van felle kleuren, als jongen op ballet zit of als meisje graag voetbalt? God houdt van jou en Hij wil voor jou zorgen, hij wil dat jij blij bent, dat jij je goed voelt, hij wil dat jij jezelf bent. Je hoeft geen “perfect” leven te leven, je mag fouten maken, je mag zijn wie jij bent.

Dus: “Are you ready to be yourself?” Denk daar nog maar eens over na.

Bart Schutte

Ik ben Bart Schutte 17 jaar (geboren op 8 Jan. 2002). Ik ben christelijk opgevoed en geloof dat Christus de HEER is. Ik woon al een aantal jaar tussen de koetjes en de schaapjes. (midden in de polder) In 2016 is ontdekt dat ik dyslexie heb, dat dachten we al een aantal jaartjes maar nu is dat dus officieel vastgesteld, als u ergens op mijn site een spellingfout ziet, dan vraag ik u dat te melden.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Sluit Menu

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten