Christensite

De gevaren van ”wereldse” muziek

Print Friendly, PDF & Email

Wat zijn de gevaren van ”Wereldse” muziek? De gevaren van muziek waarin God niet geprezen wordt? Lekker onschuldig meezingen met de muziek die je hoort op de radio? Niet dus! Als je denkt dat je als christen zomaar kunt luisteren, dansen, meezingen of je handen opheffen op alle muziek die je hoort of mooi vindt, lees dan dit bericht even.

Door mee te zingen met muziek waar je naar luistert, doe je veel meer dan alleen maar zingen. Je spreekt op het moment dat je meezingt met deze muziek namelijk dingen uit. Woorden. Deze woorden hebben kracht, waar je je misschien niet echt bewust van bent, maar de Bijbel vertelt hier verschillende keren over.

Woorden hebben macht over leven en dood, wie zijn tong koestert, plukt daarvan de vruchten. (Spreuken 18:21 – NBV)

Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.

(Mattheüs 12:36-37 – NBV)

Woorden hebben macht over leven en dood, dat is misschien iets waar je je niet snel bewust van bent, maar als je er even over nadenkt is het best logisch. In de Bijbel zijn er verschillend voorbeelden te vinden waarbij er wonderlijke dingen gebeuren álleen omdat er dingen uitgesproken worden. In Genesis 1:3 maakt God het licht. Hoe maakte Hij het? God Sprak, en het was er. Nu weet ik natuurlijk wel dat wij God niet zijn en God veel groter en machtiger is dan ons. Maar Hij schiep ons naar Zijn evenbeeld. Ook ónze woorden kunnen impact hebben. Discipelen in bijvoorbeeld Handelingen dreven demonen uit in Jezus naam, ze legde zieken de handen op en spraken genezing uit. Doordat ze iets uitspreken in Jezus naam gebeurde het. Woorden hebben impact. (discipelen in Handelingen: Handelingen 3:6, 5:12-16, 14:3-4, 16:16-17)

“Woorden hebben impact”

Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna. (Gehenna is de Hel*) De mens heeft alle mogelijke soortendieren weten te temmen, wilde dieren, vogels, kruipende dieren en zeedieren, maar er is geen mens die de tong kan temmen, dat onberekenbare kwaad, vol dodelijk venijn. Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader, en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters? Laat een bron soms uit dezelfde ader zoet en bitter water opwellen? Of kan een vijgenboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Net zomin geeft een zilte bron zoet water. (Jakobus 3:5-12 – NBV)

(*=toegevoegd door auteur van dit artikel)

Jacobus verteld ons duidelijk dat uit de mond van een christen geen zegen én vervloeking moet komen. Het hoort niet, het kan niet. Een bittere bron kan ook geen zoet water geven. We moeten niet alleen de naam Christen dragen, op zondag netjes een (of twee) keer naar de kerk gaan of bidden voor het eten… We moeten in álles laten zien dat we christen zijn. (1 Johannes 3:18 ). Dat is de reden dat een christen ook niet zou moeten vloeken of schelden of in ieder geval proberen niet te vloeken en te schelden. Dát is de reden dat een christen niet moet meezingen met muziek waarin wordt gevloekt, gescholden, of over seks of drugs gezongen wordt. Bij alles wat u doet geef God de eer. (1 Korintiërs 10:31). Geef God de eer in de muziek die je luistert of zingt. God heeft jou gemaakt, God houdt van jou en Hij wil je vergeven, verdiend Hij het niet om vereerd te worden?

“Een bittere bron kan toch ook geen zoet water geven?”

Hoe kun je God liefhebben door hem op het ene moment van de dag te eren en vervolgens mee te zingen met zulke muziek? Is dat niet verschrikkelijk krom? God zegt in het eerste gebod tegen ons dat wij geen andere goden mogen eren dan God Alleen (Exodus 20:3). Ja, muziek kan een afgod worden, net als geld, drugs, seks enzovoort. Eigentijdse afgoden. Is God niet veel belangrijker dan (wereldse) muziek? Verdient Hij die eer niet?

God zegt in Psalm 22:4 dat Hij troont op de lofzangen van Israël, God troont op de lofzangen van zijn kinderen, op de lofzangen van iedereen die Hem liefheeft, op de liederen die jij en ik Hem toezingen. Dít is de reden dat wij God prijzen in onze liederen. De duivel weet dat zijn einde eraan komt, hij probeert zoveel mogelijk mensen voor zich te winnen, als God troont op de muziek die wij hem toezingen, zal de duivel dat dan niet ook doen op de liederen die niet over God gaan maar over seks, drugs, geld en alle andere wereldse dingen?

Het gaat niet alleen om de muziek het gaat ook om degene die de muziek heeft gemaakt, is de zanger christelijk? Hoe kun je muziek maken waarin je God prijst als je tegelijkertijd nummers maakt over seks, drugs en alles wat God verboden heeft.

In alle liederen waar geld, drugs, seks of de zanger/ groep ”aanbeden” wordt, wordt dus eigenlijk de duivel aanbeden.  Hoe kun je als christen luisteren of zelfs meezingen op deze muziek? (Begrijp me niet verkeerd, seks is een geweldige gift van God, zolang er goed mee omgegaan wordt. Het gaat hier om de manier waarop het gebruikt wordt in deze muziek)

Het is niet alleen de muziek die je mee doet zingen, dansen of handen opheffen. Als je thuis of op school via je oortjes muziek op spotify zit te luisteren zal je minder snel meezingen, dansen of handen opheffen dan als je op een festival bent. Je gedrag wordt beïnvloed door de omgeving en door de mensen om je heen. God zegt: ”Nader tot Mij en Ik zal tot jou naderen.’’ (Jakobus 4:8). God wil tot jou naderen, maar jij moet hem wel eerst toestemming geven! Het is alleen niet zo dat jij eenmalig toestemming geeft, en het dan wel goed is. Het kan niet zo zijn dat jij 2 uurtjes in de week God aanbidt in de kerk, en dat dat het dan is. Christen zijn is een levensstijl, je bent het en je bent het áltijd. In alles wat je doet. Vermijd plaatsen waar God niet is, vermijd vrienden die je proberen op het verkeerde pad te brengen. Praat met God over je problemen en Hij wil je helpen.

“Het is niet alleen de muziek”

De duivel weet dat christenen niets met hem te maken willen hebben. Stel je voor dat de duivel ineens in levende lijve voor je zou staan en zou zeggen ”Hallo, ik ben de duivel, verlaat Jezus en volg mij. Dat zou niet werken, want je zou NEE zeggen. Tenminste daar ga ik vanuit. Dat weet de duivel ook, daarom pakt hij het anders aan. Hij probeert christenen zover te krijgen dat ze hem toch aanbidden, zonder dat ze het door hebben.

Wat hier staat geldt niet alleen voor muziek, het geldt voor alle dingen waarvan God in zijn woord zegt dat het slecht is. Bedenk je altijd; Zou ik deze muziek kunnen luisteren met Jezus? Zou ik dit kunnen doen met Jezus? Kan ik deze film kijken met Jezus? Weet je, de duivel heeft géén macht over ons! De enige macht die hij heeft is de macht die wij hem geven. Als je de duivel geen kans geeft om in je leven te komen zal dat ook niet gebeuren!

“Zou ik dit kunnen luisteren met Jezus?”

Natuurlijk hebben doen we allemaal dingen fout, hebben we allemaal onze tekortkomingen en zondigen we allemaal. Maar als wij tot God naderen zal hij tot ons naderen! God houdt van jou, meer dan wie dan ook. Hij wil dat jij zijn kind bent. Hij wil dat jij gered wordt. Hij ziet jou als zijn eigen zoon of dochter. God wil en zal jou helpen met al je problemen. Vraag hem om hulp en Hij zal jou helpen. Je hoeft het niet alleen te doen Hij zal je helpen een nieuw mens te worden. Want voor wie in Christus is, is het oude voorbijgegaan en het nieuwe gekomen (2 Korintiërs 5:17)

Laten we God liefhebben, niet alleen door op zondag naar de kerk te gaan maar ook door het uit te spreken, door het te laten merken in alles wat je doet. God zal er ALTIJD voor je zijn, in iedere situatie, waar je ook bent, in alle omstandigheden, in je moeilijkheden en pijn. Hij zal er zijn.

 

Bronnen:

naarhouse.nl
godblessyou.nl
huisvanbelle.nl
NBV – Bijbel

Bart Schutte

Ik ben Bart Schutte 16 jaar (geboren op 8 Jan. 2002). Ik ben christelijk opgevoed en geloof dat Christus de HEER is. Ik woon al een aantal jaar tussen de koetjes en de schaapjes. (midden in de polder) In 2016 is ontdekt dat ik dyslexie heb, dat dachten we al een aantal jaartjes maar nu is dat dus officieel vastgesteld, als u ergens op mijn site een spellingfout ziet, dan vraag ik u dat te melden. Lees meer over mij: https://www.christensite.nl/over-mij/

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Sluit Menu