Christensite

Irritatie is Eigendunk?

Print Friendly, PDF & Email

Irritatie, iedereen kent het wel. Irritatie aan collega’s, vrienden, (schoon)familie en zelfs medegelovigen. Ook voorwerpen en omstandigheden kunnen voor irritatie zorgen, bijvoorbeeld een slome computer, in de file staan, een lege telefoon en meer van dat soort flauwekul. Hoe moeten we daarmee omgaan?

Wat is IRRITATIE?

Als eerste gaan we het hebben over wat irritatie precies is. Onze irritatie hangt vaak samen met de emotie, verdraagzaamheid, verwachting, persoonlijke beschouwing en oordeel. Eigenlijk als we ons ergeren hebben wij een hoog eigendunk.We vinden onszelf namelijk veel beter en we vinden het belachelijk wat hij/zij doet en we zouden hetzelfde nooit doen. Eigenlijk is deze gedachtegang schijnheilig, want wij zijn net zo zondig als wij zo denken over de ander.In Romeinen 12:16 staat:

“Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.”

 

Irritatie is niet mens eigen, maar blijft in ons hart zitten als we geïrriteerd blijven.

 

Wat staat er in de bijbel over irritatie?

Wordt er in de Bijbel een dergelijk advies gegeven over irritatie? Is er ook irritatie in de bijbel? Zeker staat dat in Zijn woord.

Het advies in prediker 7:9:

”Wees niet snel geërgerd in uw geest, want ergernis rust in de boezem van dwazen.”

Irritatie is niet mens eigen, maar blijft in ons hart zitten als we geïrriteerd blijven. Hoe gaan we ermee om als we de volgende keer weer die ene vervelende collega/klasgenoot of dat ene tactloze familielid zien?

Irritatie is een controleprobleem

Heb geduld!

Irritatie kun je vergelijken met ongeduld. Je kunt het geduld niet opbrengen met de persoon in kwestie. Wij willen alles in onze eigen handen hebben en houden. Irritatie is een controleprobleem, wij willen dat mensen dezelfde zienswijze hebben. We moeten kijken naar God! Exodus 34:5,6 ”Toen daalde de HEERE neer in een wolk, ging daar bij hem staan en riep de Naam van de HEERE uit. Toen de HEERE bij hem voorbijkwam, riep Hij: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw!” De naam van God is dus geduldig! Gods geduld betekent dat Hij Zichzelf kan beheersen en dat Hij Zijn gevoelens en reacties onder controle heeft. Gods geduld heeft een doel. Hij wil ons tot inkeer brengen. God heeft geen haast. Gods tijd is anders dan onze tijd. We moeten onszelf beheersen en onze gevoelens en reacties onder controle hebben. In Jakobus 1:19 staat: “Zo dan, mijn geliefde broeders, ieder mens moet haastig zijn om te horen, maar traag om te spreken en traag tot toorn.”

in de praktijk

Hoe gaan we de volgende keer reageren als we mensen tegenkomen waar we ons aan ergeren? In Filippenzen 4:5-6 staat:  ”Uw welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.” Wij moeten dus vriendelijk blijven voor allen, daar vallen ook de mensen waar we ons aan ergeren bij. Hoe moet dat in de praktijk? Het is soms best lastig hoe wij bepaalde dingen moeten doen in de praktijk. De vriendelijkheid kunnen we in de praktijk brengen door die mensen te groeten, groeten is zelfs gratis. Verder kan het door belangstelling te tonen, misschien is de persoon niets voor niets zoals hij/zij is. Degenen helpen/hulp aanbieden, altijd voor diegene klaar staan en luisteren wat hij te vertellen heeft. Laat zo de vriendelijkheid aan allen bekend staan. Niet altijd makkelijk, maar God wil ons helpen. Vraag Hem voortdurend om hulp!

 

God Bless,

Bjorn

Voorstelblog

 

Zijn er nog vragen, opmerkingen of ideeën?

Neem dan contact op via  bjorn@christensite.nl

 

Mijn sociale media:

Facebook

Instagram

Geef de blog een rating! (5 / 1)

Bjorn Lohof

Mijn naam is Bjorn Lohof, 18 jaar oud (geboren op 30 sep 1999). Ik woon in Oost-Groningen. Misschien denk je dat ik wat aan de jonge kant ben om blogs te gaan schrijven. Dat kan ik begrijpen, ik ben heel leergierig om steeds meer van Gods zijn wil te leren. Ik lees veel Bijbel en christelijk gerelateerde boeken. Denk aan biografieën, geloofsverdieping, Bijbelstudies en romans. Dat maakt lezen ook direct een van mij hobby’s, verder zijn muziek luisteren, God Zijn schepsels en natuur bekijken en films/series kijken mijn hobby’s. Voor mijn studie doe ik de mbo 4 opleiding: Manager Transport & Logistiek in Groningen waar ik mij momenteel in het tweede leerjaar bevind van de 4. De reden dat ik wil beginnen met bloggen is dat ik mijn mijn denken/gebeurtenissen met mensen wil delen. Zodat mensen zich vermaken, er iets van leren of dat ze er iets aan hebben. Ik ben van plan om kleine overdenkingen, Bijbelstudies en gebeurtenissen te bloggen. Wat er in mijn hoofd rond speelt verwerk ik vaak op papier, vanaf nu wil ik dat graag via een blog gaan doen.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Bart Schutte Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Bart Schutte
Beheerder
Geef de blog een rating! :
     

mooie blog Bjorn!

Sluit Menu

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten