Niemand te verontschuldigen

Print Friendly, PDF & Email

 

Daarom bent u niet te verontschuldigen, o mens, wie u ook bent die anderen oordeelt, want waarin u de ander oordeelt, veroordeelt u uzelf. U immers die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.

-Romeinen 2:1

 

Toen ontstak David in grote woede tegen die man, en hij zei tegen Nathan: Zo waar de Heer leeft, voorzeker, de man die dat gedaan heeft, is een kind des doods! En dat ooilam moet hij viervoudig vergoeden, omdat hij dit gedaan heeft en geen medelijden had. Toen zei Nathan tegen David: U bent die man! Zo zegt de Heere, de God van Israël: Ík heb U tot koning gezalfd over Israël en Ík heb U uit Sauls hand gered.

-2 Samuel 12:5 – 7

 

Oordeel daarom niets vóór de tijd, totdat de Heere komt. Hij zal ook wat in de duisternis verborgen is aan het licht brengen, en de voornemens van het hart openbaar maken. En dan zal ieder van God lid ontvangen.

-1 Korintiërs 4:5

Hier staat nogal wat vind ik. Als je het geheel leest, Romeinen 2: 1-11. Het komt dus erg nauw bij God. Hoe vaak betrappen wij er onszelf niet op om een mening over de ander te hebben en je daar dan ook over uit te laten. Een roddel is gauw geboren maar zijn verwoestende werking heeft verstrekkende gevolgen. De ander is gauwer kapot gemaakt dan het weer geneest.

Je ziet het zo vaak in forums verschijnen, de ergste bewoordingen worden dan gebruikt en dan is het enorm oppassen hieraan niet mee te doen.
Wij die de ander oordelen, hoe klein ook zijn niet te verontschuldigen. Wij zijn geen haar beter eigenlijk. Hier staat zelfs dat wij dit zelf ook doen.

Wij mogen vertrouwen op Zijn goedertierenheid en geduld met ons. Zo mogen we dat de ander ook geven.
God zal het vergelden naar ieder zijn of haar werken. Namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven. Aan hun echter die twistziek zijn en ongehoorzaam aan de waarheid, maar gehoorzaam aan de ongerechtigheid, zal gramschap en toorn vergolden worden.

Verdrukking en benauwdheid zullen komen over de ziel van ieder mens die het kwade teweegbrengt, eerst over de jood, en ook over de griek.
-Romeinen 2:9

Wat hier staat is best heftig, we moeten dus voorzichtig zijn net wat we zeggen over de ander. Voornamelijk voor het wijzen naar de ander.

God zegt ook in Zijn Woord: Mij komt de wrake toe. En Zijn oordeel is in overstemming met de waarheid.Dood en leven zijn in de macht van de tong, wie hem liefheeft, zal de vrucht ervan eten.
-Spreuken 18:21

 

Wie zijn mond en zijn tong bewaart, bewaart zichzelf voor benauwdheden.
-Spreuken 21:23

 

Onze tong is een klein lichaamsdeel, en toch roemt het van grote dingen. Het is in staat om een grote hoop hout in vuur en vlam te steken.
-Jacobus 3:5

 

Geen mens kan de tong temmen, door haar loven wij God en de Vader, en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn. Uit dezelfde mond komen zegen en vervloeking voort.
-Jacobus 3:8

Wij kunnen elkaar dus opbouwen maar ook afbreken.
We zijn allen naar Zijn gelijkenis gemaakt en bij God is er geen aanziens des persoon. God kent ons door en door en ook de waarheid van een ieder.

Laten we ons vasthouden aan Zijn Woord en Zijn wetten en verordeningen. We moeten onze tong en gedachten onder de heerschappij van Jezus brengen. Geduld en genade betrachten en vergeving naar elkaar toe.

Vader God,
Dank U wel dat U ons gemaakt heeft naar Uw gelijkenis. Dank U wel dat wij een tong hebben die in vuur en vlam voor U kan staan. Helaas kan dit ook voor de negatieve kanten in vuur en vlam staan. Vader daar vragen wij vergeving voor, help ons om op een goede manier met onze tong om te gaan. Help ons om ons tot U te wenden als het moeilijk is, moeilijk omdat de ander ons pijn heeft gedaan. Vader dat we ons tot U wenden om dit te bespreken met U. Leer ons Uw genade en geduld en goedertietenheid te hebben en om waakzaam te zijn. Want het zit in een klein hoekje. Dank U wel dat we altijd bij U mogen komen als we struikelen. Uw Naam zij geheiligd U komt de eer en glorie toe. In Jezus Naam Amen.

Geef de blog een rating! (5 / 1)

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Bart Schutte Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Bart Schutte
Beheerder
Geef de blog een rating! :
     

Mooie Blog!